Dynamičnost i rozvaha jsou vidět již v procesu tvorby, při kterém umělkyně pracuje na velkých formátech vytvořených z ustřižené papírové role napnuté na stěně. Pracuje s individuálními, jasnými barvami, s přesností a autorským záměrem se fyzicky přibližuje a oddaluje od plochy, na které pracuje a kontroluje kompozici i barevné rozprostření. Proces je umělecky sebevědomý podobně jako pohyby těla, které se transformují do jednotlivých tahů a finálního výsledku. Preference velkých ploch a rychlá, přestože pečlivá práce, stejně jako jasné barvy odpovídají taktéž nejen tvůrčímu sebevědomí a vizi umělkyně, ale i jejímu zapálení a zájmu o subjekty zobrazené v jejím díle. Obrazy jsou vytvořeny během několika hodin či odpolední neustávající soustředěné práci ve studiu. Hluboké ponoření této mladé malířky je obdivuhodné.
Přestože je Marie Kohoutková neuvěřitelně umělecky produktivní, každé dílo má velmi specifickou atmosféru, kvality a vizuální sílu. Zároveň je evidentní, že některé obrazy tvoří jisté tématické série. Její rukopis je rozpoznatelný a vytváří vizuálně koherentní dílo. Velké formáty jim pak dodávají vizuální působivost i majestátnost, která je nezbavuje hravosti a přidává váhy. I když už dnes, v tomto bodě Mariiny tvorby, spatřujeme velkou konzistentnost, je evidentní, že se Marie Kohoutková za poslední roky, ale i v období posledních měsíců jako umělkyně neustále vyvíjela. Nadále se pak můžeme těšit na to, kam až jí její umělecká studiová praxe zavede, jelikož Marie stále pracuje na svém malířském rukopisu.
Spatřit ji pracovat ve studiu, její systematičnost i hluboké ponoření a vidět díla naživo v opravdovém měřítku je zážitek, který dokáže ještě dále prohloubit míru pokory před procesem vzniku díla a navýšit hodnocení již tak velmi unikátní a výrazně zapamatovatelné tvorby.
Tereza Silonová, 2021